• O budowaniu roli cz. I. Anastazja Simińska i Andrzej Skorupa

    teatr od kulisIm częściej oglądałam musicale, tym bardziej fascynowało mnie to, co dzieje się też poza sceną. Ciekawość narastała szczególnie wtedy, gdy spektakl widziałam po raz kolejny (moje rekordowe musicale to Piloci, Rodzina Addamsów, AidaMiss Saigon). Jak to się dzieje, że każdy aktor tworzy innego bohatera? Jaka jest droga kostiumów? Czy wersja musicalu z prób bardzo się różni od premierowej? Coraz bardziej pragnęłam poznawać teatr od kulis. I wtedy narodził się pomysł na ten podcast. Po długich przygotowaniach z dumą prezentuję Wam pierwszy odcinek. Zaprosiłam do niego dwoje zdolnych aktorów musicalowych: Anastazję Simińską i Andrzeja Skorupę. Opowiadają w nim o budowaniu roli. Zapraszam do posłuchania. 

  • Zwróć mi go, wietrze – Przypadki Robinsona Crusoe

    Nie bywam na musicalach dla dzieci. Nie dlatego, że nie mam dziecka, chociaż wtedy pewnie bywałabym znacznie częściej, ale głównie z tego powodu, że mimo kilku lat moich musicalowych podróży, nadal mam wiele spektakli dla dorosłych do nadrobienia. W związku z tym na te dziecięce decyduję się niezwykle rzadko. Czasem przez przypadek – jak było z poznańskim Madagaskarem, na który kupiłam bilet za 500 gr, innym razem przez obsadę – w przypadku łódzkiego Madagaskaru, do którego skutecznie przyciągnęła mnie grająca w nim Marta. Trochę też obsada zaważyła na ostatnim wyborze, czyli Przypadkach Robinsona Crusoe w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Wyszłam z niego przekonana o jednej ważnej rzeczy – że na musicale dla dzieci i młodzieży muszę chodzić zdecydowanie częściej. Czytaj dalej…

  • Moje ulubione aktorki w danych rolach

    Obiektywnie rzecz biorąc, idealna obsada nie istnieje. I nawet nagrody przyznawane artystom za daną rolę nie sprawią, że jedna osoba zostanie jedynym słusznym i właściwym odtwórcą. Odbiór jest przecież bardzo subiektywny. Sama często łapałam się w rozmowach ze znajomymi, że w jednej roli za idealną obsadę uważaliśmy dwie zupełnie różne osoby. Postanowiłam jednak podzielić się z Wami moimi ideałami, czyli aktorkami, które według mnie w swoich rolach są doskonałe. Nie mam i raczej nie będę miała rankingu ogólnego najlepszych aktorek musicalowych, bo lista byłaby bardzo długa i nieuszeregowana. Ta też z pewnością nie jest zamknięta – w Polsce jest nadal wiele tytułów, których jeszcze nie widziałam, więc z pewnością z biegiem lat będzie się systematycznie powiększać. Ułożona jest alfabetycznie – wszystkie aktorki tak lubię w ich rolach, że szeregowanie ich nie miałoby najmniejszego sensu. Zapraszam Was do czytania. Czytaj dalej…

  • Czy to gwiazdy piszą los? – Aida

    Aida
    fot. Karol Mańk

    Premiery w Teatrze Muzycznym Roma to zawsze wielkie wydarzenie. To jeden z największych teatrów muzycznych w naszym kraju, a jego spektakle zawsze wystawiane są z wielkim rozmachem i starannością. Na najnowszy tytuł – Aidę – czekaliśmy już od wielu miesięcy. Muzyka Eltona Johna, historia miłosna, świetna obsada i renoma Romy razem dawały niemal pewność sukcesu. Czy tak było tym razem? Zapraszam na recenzję musicalu Aida.

    Nieszablonowa historia miłosna

    Czytaj dalej…

  • Czy istnieje obsada idealna?

    O tym, jak ważna jest obsada, wie każdy, kto jest choć trochę bardziej zaangażowany w świat musicalu. Dla przeciętnego widza zwykle nie jest istotne, kogo zobaczy w głównej roli danego musicalu – ważne, żeby była to rola dobrze zagrana i zaśpiewana. Wśród musicalomaniaków jest to rzecz nie do pomyślenia. Nie znam chyba osoby, która przed pójściem na konkretny spektakl uważnie nie przejrzy obsady. W naszych teatrach główne role zwykle są obsadzane podwójnie, chociaż zdarza się, że na jednej roli jest troje, a nawet czworo aktorów. Czy to jednak znaczy, że każdy bohater ma jednego, idealnego odtwórcę, a reszta to tylko gorsi zmiennicy?

    Pierwsza i druga obsada Czytaj dalej…

  • Usta milczą, dusza śpiewa – Wesoła wdówka

    wesoła wdówka
    fot. Kinga Karpati

    Choć zapewne większości z nas słowo operetka nie jest obce, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które taki spektakl widziały na żywo. Mimo że operetkę gra jeszcze kilka teatrów w Polsce, pokutuje przekonanie, że jest to stara, uboższa wersja musicalu. Czy aby na pewno?

    Czym jest operetka?

    Operetka to „sceniczny utwór muzyczny z dialogami mówionymi, zbliżony do opery, charakteryzujący się lekką, melodyjną muzyką i komediową akcją”. Jednym z najbardziej znanych tytułów tego gatunku jest Wesoła wdówka, wystawiana przez Mazowiecki Teatr Muzyczny, którą miałam przyjemność niedawno zobaczyć na scenie.

    20 mln na pięknych nogach

    Czytaj dalej…

  • Wrześniowy przegląd musicalowy

    wrześniowy przegląd musicalowyNareszcie! Fani musicalu odetchnęli z ulgą, bo teatry wracają po wakacyjnej przerwie. I to z nowymi tytułami. W tym miesiącu szykują się aż trzy duże premiery, wraca też wiele spektakli z poprzednich sezonów. Czym nas zaskoczą w tym sezonie? Zapraszam na Wrześniowy przegląd musicalowy.

    Poznań

    Czytaj dalej…

  • Moje marzenia na sezon 2019/2020

    Nowy sezon zbliża się wielkimi krokami. W teatrach zaczęły się próby do jesiennych premier, a aktorzy w mediach społecznościowych pokazują nam urywki tego, co będzie się działo na scenach w najbliższych miesiącach. Po niemal dwumiesięcznym musicalowym odwyku nadszedł czas, by najbliższy sezon zaplanować. Jak zwykle przygotowałam listę marzeń, a nie celów – bo spełnianie marzeń to jedno z moich ulubionych zajęć w życiu. O czym marzę w sezonie 2019/2020?

    O premierach

    Bezapelacyjnie większość fanów musicalu z zapartym tchem śledzi doniesienia dotyczące nowych tytułów, które zawitają do polskich teatrów. Tych jednak nie będzie aż tak dużo, za to większość to prapremiery – musicale wystawiane w naszym kraju po raz pierwszy. Nie planuję zobaczyć wszystkich, na liście must see mam dwa tytuły – Rock of AgesAidę. Po cichu liczę jednak na to, że uda mi się też obejrzeć Pippina.

    O musicalach, których jeszcze nie widziałam

    Czytaj dalej…

  • Podróż musicalowa. Koncert Jarka Kozielskiego i Rafała Supińskiego

    podróż musicalowa
    fot. Dorota Jurek/Kulturalne Media

    Kiedy tylko zobaczyłam ogłoszenie o tym koncercie, wiedziałam, że muszę się pojawić na Podróży musicalowej. Po pierwsze, Jarek Kozielski, na którego Wieczorze z bajki świetnie się bawiłam, po drugie Rafał Supiński, którego zostałam wielką fanką po Upiorze w Operze. W dodatku dość niecodzienne połączenie, bo rzadko się zdarza koncert, na którym występuje dwóch panów. Z niecierpliwością oczekiwałam, co z tego wyniknie.

    Podróż musicalowa

    A wynikło coś niesamowitego. Przede wszystkim atmosfera. Bywałam już na wielu koncertach musicalowych, a jednak zachwyciła mnie ta relacja, która nawiązała się pomiędzy artystami a publicznością. Nie było muru między sceną a widownią. Była tylko niesamowita radość wspólnie spędzonego czasu. Artyści, bardzo swobodni na scenie, co chwila rzucali żartami, na które publiczność reagowała śmiechem. Fantastycznie też zaangażowała się we wspólne śpiewanie utworu Aldolfo. Radość jednak nie byłaby pełna, gdyby nie głosy.

    Każdy utwór to mała sztuka

    Czytaj dalej…

  • Co mi przyniósł sezon 2018/2019?

    Ten sezon minął zaskakująco szybko. Pamiętam jeszcze nerwowe oczekiwanie na premierę Rodziny Addamsów, planowanie kolejnych Pilotów i zgadywanie, na jaki nowy spektakl postawi Teatr Muzyczny Roma. Tymczasem od tygodnia są wakacje i mimo że niektóre teatry coś jeszcze zagrają, o czym pisałam Wam w Lipcowym przeglądzie musicalowym, większość zagorzałych fanów musicali jest właśnie na przymusowym odwyku. Co jest świetną okazją na małe podsumowanie tego, co mi ten sezon przyniósł. A przyniósł bardzo dużo, ponieważ był to najintensywniejszy sezon musicalowy w całym moim życiu.

    Przyniósł: nowe musicale

    Sporo premier musicalowych, ale też spektakle, które są grane od jakiegoś czasu. Musicale, które w tym sezonie zobaczyłam po raz pierwszy (w kolejności oglądania): Czytaj dalej…